Follow us:

Vrije tijd / Boek, film & muziek

Jeugdboeken & Recensies 2017

Is jouw stapel met jeugdboeken die je graag zou willen lezen ook zo hoog? Voor de één een uitdaging, voor de ander een must, boeken lezen. Laten we samen de uitdaging aan gaan om er een heerlijk leesjaar van te maken.

We hebben al vast een aantal boeken op een rijtje gezet!

Willem en Dikke Teun

Willem heeft een heel bijzondere vriend: zijn rode kater! Dikke Teun kan praten, maar alleen als Willem bij hem is. Als er iemand anders binnenkomt, mauwt Dikke Teun als een gewone kat. Het is hun geheim.

Dikke Teun helpt Willem namelijk vaak een beetje als hij iets spannend of zelfs eng vindt. Als Willem niet goed buiten durft te spelen of als hij alleen een boodschap moet doen, dan helpt Dikke Teun hem. Zo wordt Willem steeds een beetje flinker, tot hij beslist geen bange kleuter meer is...

Recensie - Leuke (kleuter)verhalen over Willem die vijf jaar is en nog niet alles durft, maar wel steeds stoerder wordt omdat zijn grote dikke kater Teun hem overal bij helpt. Samen kunnen ze alles aan en beleven ze allerlei leuke avonturen.

Dit boek met korte verhalen is herkenbaar voor jonge kinderen, ook zij spelen vadertje en moedertje, vangen kikkers, doen wel eens een boodschapje en voelen de spanning als ze ruzie hebben of iets verkeerd inschatten. En gelukkig komt het altijd weer goed. De gezelligheid spat er vanaf. De tekeningen van Alex de wolf zijn helder, vrolijk en warm. Je zou zo mee willen spelen! - Redactie HappyMOMs

Willem en dikke Teun  /heruitgave |  Auteur  Jacques Vriens | Illustrator Alex de Wolf | Uitgever  Unieboekspectrum | ISBN 9789000350339|Gebonden, Prijs €12,99| Uitgave oktober 2016 |Thema's - vriendschap, fantasie en naar school gaan

.........................................................................................................

Stad en land

Stad en land… is hét (voor)leesboek voor iedereen die de vele verschijningsvormen van de natuur in ons land wil ontdekken en leren kennen: van de eigen achtertuin tot het diepste puntje van het bos.

Over het boek
Wat is het wildste dier van ons land? Wat is de meest getelde vogel? Wat is het oudste bos? Het antwoord op deze en andere vragen vind je in de 50 verhalen over de natuur in deze bundel. Van de eerste mens in ons land tot de dominomus en van haarluizen tot de Oostvaardersplassen. De ene keer bekeken met een historische blik, de andere keer met een hedendaagse. Toegankelijk, humoristisch, informatief en bovenal: een genot om (voor) te lezen!

Recensie - Dat Nederland heel veel mooie plekjes heeft, bewijst Arend van Dam met zijn vijftig voorleesverhalen over ons koude kikkerlandje. Ze zijn gebundeld in  ‘Stad en land…’.  Een superleuk en interessant boek over mens en natuur.

Samen met Alex de Wolf (illustrator) zijn ze op een winderige dag het (schrijf)avontuur begonnen op Terschelling. Hier kijken ze naar de oorsprong van het leven -Dat er in het beginsel niet heel smakelijk uitzag, maar meer als een stinkende groene drab. Behalve het informatieve, zit er veel humor (en spel) in de samenwerking tussen beiden heren. Je kunt tussen de regels lezen (en voelen) dat het vrienden zijn.

De verhalen over planten, bomen, bossen, mensen en dieren zijn vanuit verschillende perspectieven geschreven, de combinatie en fascinerende achtergrondinformatie maakt dat het boek heel leesbaar is voor iedereen! De illustraties en verschillende technieken sluiten goed aan, zodat het verhaal (voor je ogen) tot leven komt. Zo staat er een verhaal in over, Het Puttertje. Nee niet die van Donna Tartt…, maar de echte, die van Carel Fabritius. Waar het puttertje van Donna overal heen fladdert, is dit verhaal in drie bladzijden en illustraties helemaal af. ‘’Zo zijn mensen’’ - weer wat geleerd, maar dan op een heel leuke manier!

Bij het boek zit een poster ingesloten van Nederland. Op de kaart zijn alle plekken terug te vinden van de verhalen uit het boek. Leuk om samen te bezoeken en achteraf af te strepen.- Redactie HappyMOMs

Stad en land… (met gratis poster) | Auteur Arend van Dam | Illustraties Alex de Wolf | Uitgever Van Holkema&Warendorf | ISBN 9789000352258|Gebonden, prijs €17,50  |Verschijningsdatum januari 2017

De avonturen van Tommie en Lotje

In deze dikke bundel zijn drie Tommie en Lotje-boeken samengebracht: De stoutste avonturen van Tommie en Lotje, Tommie en Lotje gaan op vakantie en De vrolijkste avonturen van Tommie en Lotje.

Recensie -Opnieuw een boek van Jacques Vriens, met humoristische verhalen voor jonge kinderen. Tommie en Lotje zijn broer en zus. Tommie is een ondernemende kleuter en Lotje een pittige dame van zeven. Het ondernemende stel haalt regelmatig kattenkwaad uit. Zo plagen ze de wanhopige buurman, gaan ze op konijnenjacht als hun konijn ontsnapt is, verdwalen ze op het strand als ze samen een ijsje zijn gaan kopen en leggen ze papa's kleren in de koelkast op een snikhete zomerdag.

Ook richten Tommie en Lotje een circus op. Als ze alles voorbereid hebben, geven ze een spetterende voorstelling in de tuin. Maar het wordt erg druk, zou dat wel goed gaan?

Het taalgebruik is simpel en modern en goed te volgen voor jonge kinderen. De kleurige illustraties van Kees de Boer zijn sprekend en nodigen uit om door te denken. Ze zijn (soms) net zo ondeugend als het tweetal uit het boek. Maar dat maakt het allemaal nog leuker. - Redactie HappyMOMs

De avonturen van Tommie en Lotje - deel 1 | Auteur Jacques Vriens | Illustraties Kees de Boer | Uitgever unieboek |ISBN 9789000334872 | Uitvoering Gebonden, prijs €17,50 | Verschijningsdatum november 2016

Stukjes Hemelblauw (8+)

Stukjes Hemelblauw vertelt het verhaal van Zac en Ira, een broer en zus, die zonder vader en moeder opgroeien. Daardoor verhuizen ze van het ene pleeggezin naar het andere tot ze plotseling, als ze zeven en negen jaar oud zijn, naar een kindertehuis worden gebracht. Daar maken ze kennis met de vriendelijke Silas, de prachtige Hortense, de pesterige Jimmy en de griezelige mevrouw Clarks. Na de nodige verwikkelingen en avonturen gaat uiteindelijk hun diep gekoesterde wens in vervulling...

Recensie - Over hun afkomst weten ze bijna niets. Het enige wat ze van vroeger hebben, is een foto van een hond. Een subtiel, maar perfect gevormd verhaal, dat je met onschuldige zinnen een brok in de keel bezorgt. Het was boeiend, emotioneel en overtuigend.

Het decor en de tot de verbeelding sprekende band tussen de personages zijn realistisch en mooi geschreven. Het is een universeel verhaal over loslaten, liefde en hoop…  Aanrader! – Linda de Jong- Redactie HappyMOMs

Stukjes Hemelblauw  | Auteur Sue Durrant | Uitgever Meis en Maas | ISBN: 9789030501732  | Paperback prijs, 15,95

Het renpaard dat niet wilde racen (9+)

Hoe train je een renpaard, vooral een die niet wil racen?

Over het boek
Charlie en haar familie wonen op een koeienboerderij, maar dreigen te moeten verhuizen. Charlie weet dé oplossing voor de financiële zorgen: ze moeten een racepaard kopen en de plaatselijke derby winnen!

Burning Rocket is supersterk, fit en gezond. Er is alleen één probleempje… hij wil niet rennen. Of eigenlijk verzet hij nog geen stap zonder zijn beste vriend Percy (een kleine pony die vooral veel scheten laat). Charlie weet zeker dat Burning Rocket een echte racekampioen is. Maar hoe kan ze dat bewijzen? De grote derby komt snel dichterbij en alleen door die te winnen kan de boerderij van haar familie gered worden…

Weet Charlie haar chaotische familie te veranderen in een top trainingsteam? Zal haar renpaard zijn zenuwen onder controle krijgen?

Recensie - Charlie is een vindingrijk en volhoudend meisje van 10 jaar oud. Ze is dol op paarden en woont op een boerderij tussen de koeien, kippen en varkens. Ze weet dat ze een topruiter kan worden, maar kan ze dan ook bewijzen? Want er zitten wel een aantal (financiële) zaken in de weg. Ondanks dat ze gepest wordt op school, stijgt Charlie boven dit alles uit en is heel tevreden met vriendin Polly, die haar liefde voor paarden deelt.

Alleen het decor van de drassige boerderij is al de moeite waard om te lezen. Dat samen met de karakters, en gekke dieren (namen) maakt dat jonge lezers zullen genieten van dit hartverwarmend boek, dat aanzet tot denken over gelijkheid en zelfvertrouwen. Zelfs als problemen groot zijn, blijkt er altijd een oplossing te vinden. Het is bijna niet te geloven dat dit een debuutboek is van Clare Balding! Een geweldig (power) verhaal en niet alleen voor paardenliefhebbers! Ik ben heel benieuwd wat ze nog meer gaat schrijven. - Redactie HappyMOMs

Titel Het renpaard dat niet wilde racen | Auteur Clare Balding | Illustrator Tony Ross | Uitgever Kluitman| ISBN 978 90 206 2241 6| Harde kaft, prijs €13.99

Bijenvader

Zomer 1985. Door een vreselijke gebeurtenis ligt Johannes vriendje Henrico in coma. Hij is hoogstwaarschijnlijk zijn geheugen kwijt, en Johanne is bang dat hij zich niets meer herinnert van haar, en van hun tijd samen.

Die tijd samen begon een paar maanden eerder, op de dag waarop Johanne met haar moeder en broertje Paulie vanuit Utrecht verhuisde naar Warsum, een klein dorp in het oosten van het land. Als Johanne 's avonds patat haalt in de plaatselijke snackbar en daar Henrico ontmoet, weet ze al na één blik in zijn turkooizen ogen dat ze verloren is.

Op cassettebandjes - in de hoop dat die Henrico's geheugen opfrissen wanneer hij wakker wordt - vertelt Johanne Henrico over de lang, broeierige zomer die volgt. Vanaf die eerste blik in de snackbar, via de wondere bijenwereld van buurman Lomme waar haar broertje in verzeild raakt, langs eindeloze avonden op het strandje met Henrico's vrienden en de knappe Dora, tot aan die afschuwelijke dag waarop...

En alles ertussen in.

Schijnbaar moeiteloos, in rake, bijna poëtische zinnen waarin geen woord te veel staat, trekt Esther Sprikkelman haar lezer het benauwde leven in een klein dorp in, met liefdes, ruzies, intriges... en met een groot geheim.

Recensie – Het ingetogen debuut wordt afwisselend verteld vanuit het perspectief van Johanne, die het bandje inspreekt voor Henrico (die in coma ligt), en een tweede verteller, vanuit Johanne en haar (wat in zichzelf gekeerde broertje broertje) Paulie en artistieke moeder Kat. Het is even wennen, maar Esther Sprikkelman weet de lezer stilistisch zeker te boeien. Hoe beklemmend kan het leven in een kleine gemeenschap zijn?

Het boek gaat over liefde op het eerste gezicht, maar ook over onzekerheden. Een onderhuidse spanning is duidelijk voelbaar, een geslaagde manier om nieuwsgierig te maken naar de ontwikkeling van het aangekondigde drama. Hoe komt het dat Henrico in coma ligt en komt hij er ook nog uit? Naarmate het verhaal vordert, leer je Henri en zijn vrienden Leendert, Witte en Dora kennen, die eerst zijn vriendinnetje was.

Ook Johanne’s broertje Paulie is prominent personage in het verhaal. Hij is twaalf jaar en geobsedeerd door insecten. Hij sluit vriendschap met de buurman Lomme, die imker blijkt te zijn.
Hij is daar vaker te vinden dan thuis en noemt hem zijn ‘bijenvader’. Het gedrag van bijen en specifiek van hun koningin staat voor de titel van het verhaal en is goed gekozen. Al met al een intrigerend boek.- Redactie HappyMOMs

Bijenvader | Auteur Esther Sprikkelman|  Uitgever Lemniscaat | ISBN: 978904770870 | Uitvoering: Paperback,  Prijs: € 14,95

Zijde (14+)

Zijn eerste roman Land van glas werd in 1995 bekroond met de Prix Médicis étranger en Zijde werd in 1998 uitgeroepen tot Booksellers International Book of the Year. Het werd uitgegeven in meer dan veertig landen.

Over het boek

Zijde is voor Baricco geen roman, maar een verhaal. Een verhaal dat begint met een man die een wereldreis maakt en bij een stil meer terechtkomt. Die man heet Joncour, maar hoe het meer heet, dat weet niemand. Baricco voegt er nog aan toe dat men zou kunnen zeggen dat het een liefdesverhaal is. Maar mocht het alleen dat geweest zijn, dan was het niet de moeite om het te vertellen. Zijde illustreren, dat is een gezicht plakken op Joncour, maar niet op de mysterieuze onbekende, daar, in Japan. Noch op het meer. Dat is je een zijdeworm inbeelden van wel een kilometer lang, een sigaret die de wereld rondreisde, Flaubert en een olifant, een tatoeage op de torso van een Japanse krijger, een catalogus van objecten die gered werden uit een brand, enkele mooie blauwe bloemetjes en ook een achterwerk. Dat is een beeld plakken op verdwenen trouw, liefde in stilte, verlangen en smart. Kortom, allemaal afbeeldingen die, op hun manier, nog eens een prachtig verhaal vertellen.

Recensie - Mijn verbazing was groot en oprecht bij het ontdekken van deze nieuwe uitgave. Ik heb al veel gehoord over Zijde, maar had het nog nooit gelezen of bekeken. Hoe zou ik het typeren? Ja, de auteur weet het zelf niet eens, een novelle, een sage, een liefdesroman? Ik noem het bij voorkeur een sprookje, maar Baricco weet goed, hoe hij verhalen kan vertellen.

“En waar ligt dat dan precies, dat Japan?” Alsmaar rechtdoor in die richting. Tot aan het einde van de wereld.

Het verhaal gaat over de handelaar Hervé Joncour die in de 19de eeuw meermaals naar Japan reist om eitjes van zijderupsen te kopen en daar betoverd raakt door een mysterieus meisje - met westerse ogen, - met wie hij één keer in het donker de liefde bedrijft zonder haar gezicht te kunnen zien. Bij het afscheid stopt ze hem een briefje toe met de boodschap "Kom terug, of ik ga dood”. Eenmaal Terug in zijn dorp Lavilledieu verglijdt het leven in eenvoud en alledaagsheid. Tot hij het briefje van de Japanse schone laat vertalen. Natuurlijk moet hij terug naar Japan.

Geen pagina’s vol mijmeringen, maar uitgebalanceerde zinnen, om je voort te stuwen naar het volgende stuk verhaal. Met de bergen van Vivarais en Japan als decor, weeft Alessandro Baricco. Lange en gevaarlijke reizen, een onmogelijke liefde, verlangens en passies, trage seizoenen en onveranderlijke tijden. Een poëtisch cadeau, met een wikkel erom (letterlijk) en een haast onvermijdelijke, tragische en ontnuchterende ontknoping

En dan de illustraties….
De pagina vullende afbeeldingen en lijntekeningen lijken allen hun eigen verhaal te vertellen. De kleurrijke oosterse taferelen, de erotische prenten, de reissamenvattingen die het verhaal begeleiden: je zou ze bijna uit het boek scheuren om aan de muur te hangen. Kortom, zeer de moeite waard dit mooie boek. Al is het om je te verbazen. Linda de Jong- Redactie HappyMOMs

Titel Zijde  |Auteur:  Barrico Alessandro | Illustrator:  Rébecca Dautremer| Uitgever  Davidsfonds | ISBN 9789059088269| Luxe editie, harde kaft, Prijs: € 29.99

Boy 21 (13 - 15 jaar)

Over het boek
Finley woont in Bellmont, een stad die wordt beheerst door geweld, de Ierse maffia, rassenrellen en drugs. Thuis is hij 's nachts, als zijn vader werkt, verantwoordelijk voor zijn gehandicapte grootvader. Zijn redding is basketbal. Zodra hij zijn shirt met nummer 21 aantrekt, kan hij alle ellende achter zich laten. Dan komt Russ in de stad wonen. Dit voormalige basketbalwonder heeft iets verschrikkelijks meegemaakt waar hij niet over praat. Hij luistert alleen naar de naam... Boy21. Alsof hij nog niet genoeg aan zijn hoofd heeft, vraagt de coach van het basketbalteam Finley om Boy21 op sleeptouw te nemen. Dat is het begin van een ingewikkelde, kwetsbare vriendschap tussen ruwe bolster Finley en Boy21, die het liefst de werkelijkheid ontvlucht.

Recensie - Een boeiend verhaal over de ontwikkeling van jongeren die opgroeien in een in veel opzichten onveilige wereld. Na een verrassende plotwending, groeit het personage Finley. Zijn loyaliteit wordt aan alle kanten getest en hij begint te twijfelen wat er echt belangrijk is in zijn leven. Persoonlijk heb ik genoten van dit boek al zitten er ook wat kraakjes in het verhaal. Het gevoel getuige te zijn van iets bijzonders maakt dat je graag verder leest. De schrijfstijl past goed bij het verhaal en de personages in het boek. -  Redactie HappyMOMs

Boy21 |Auteur Matthew Quick/ Vertaald door Ineke Lenting | Uitgever: Lemniscaat | ISBN 10 9047707001| Hardcover,  prijs 18,95 | september 2016

De negen kamers (15+)

Een rijke psychologische roman in de traditie van de fantastische literatuur – voor de lezers van honderd jaar eenzaamheid en de schaduw van de wind

De negen kamers van Peter-Paul Rauwerda is genomineerd voor de Dioraphte Literatour Prijs. Het debuut maakt kans op de prijs in de categorie Oorspronkelijk Nederlandstalig en de publieksprijs. De winnaar wordt op vrijdag 15 september bekend gemaakt.

Over het boek
Jonas wordt al enige tijd geteisterd door vreselijke hoofdpijnen. Juist op het moment dat hij alleen thuis is, worden ze vrijwel ondraaglijk.

Dan gebeurt er iets vreemds. ’s Nachts wordt er ingebroken en de ongenode gast last een groot boek achter. Jonas leest in het boek over een merkwaardig huis. Later op de dag blijkt een paar straten verderop een dergelijk huis te zijn verschenen op de plek waar de dag ervoor nog een braakliggend veldje lag.

Het huis krijgt Jonas in zijn greep. Nadat hij binnen weet te dringen, dwaalt hij als Alice in Wonderland van kamer naar kamer en komt hij van de ene wonderlijke situatie in de andere terecht. Er ontrafelen zich gebeurtenissen en verhalen die heen en weer deinen tussen droom en werkelijkheid.

Zal hij aan de greep van het huis kunnen ontkomen?

Recensie –  Ik ga niet te veel vertellen, want hierboven staat er al veel beschreven. Maar het is zeker een boek die je eigenlijk zelf moet lezen. Het is een bevreemdend, maar intrigerend verhaal tussen een sprookje en fantasy en zit vol met bijzondere wendingen en prachtige beelden. Zo komt hij onderweg een nare dwerg tegen, een tweeling die boeken door een gat gooit, een glasblazer met waarzeggersbollen en natuurlijk de mooie Anna.

Als lezer weet je niet helemaal wat je moet geloven, al blijft een waarschuwend stemmetje in je hoofd aanwezig. Het verhaal heeft ook een sinister tintje en het eind komt onverwachts invallen.
De schrijfstijl van Rauwerda is prettig en nieuwsgierig makend. Ik ben dan ook heel benieuwd wat de auteur nog meer gaat schrijven. Linda de Jong- Redactie HappyMOMs

De negen kamers | Auteur: Peter-Paul Rauwerda | Uitgever  Lemniscaat  |ISBN: 9789047708391| Uitvoering gebonden, prijs: € 18,95 |