Follow us:

Vrije tijd / Boek, film & muziek

Recensie Pure Life- Geboortefotografie en -verhalen

Geboortefotografie wordt steeds populairder. De veertig reportages in het boek zijn een weergave van de veertig weken die een zwangerschap gemiddeld duurt. Het zijn 32 bijzondere geboorteverhalen in verschillende situaties

Ja, als er één boek thuishoort bij HappyMOMs is het natuurlijk dit machtig mooie (foto)boek van  Pure Life- Geboortefotografie en -verhalen. Zwanger zijn is uniek en bijzonder, maar tegelijk ook heel universeel. Daarom willen we er graag een recensie over schrijven en jullie laten zien, hoe bijzonder dit boek is.

Pure Life geeft de natuur op zijn meest kwetsbare manier prijs met veel waardevolle en inspirerende inzichten. Als je van geboorteverhalen en babyfoto’s houdt, moet je dit boek zeker bekijken. Het is een inspirerende mix van stukjes geschreven tekst en foto’s van Mirjam Cremer, geboortefotograaf en oprichter van Pure Life Geboortefotografie en aanstaande ouders die de geboorte van hun kindje vast lieten leggen. Sinds 2013 heeft Mirjam meer dan 125 geboortereportages gemaakt. Tijdens haar werk legt ze telkens de geboorte van een nieuw leven vast, de geboorte van een vader en een moeder en de pure, oprechte liefde van ouders voor hun kind.

Het boek begint met een voorwoord van Mirjam over de reportages. Daarna volgen de reportages en zijn er een aantal verloskundige aan het woord.

Myrthe en Jule delen het eerste verhaal. – Een emotioneel en indrukwekkend verhaal dat meteen binnenkomt. Het maakt duidelijk dat het krijgen van kinderen niet áltijd zo vanzelfsprekend is. Toch willen ze heel graag de geboorte van hun derde kindje vast laten leggen. Tijdens het lezen heb ik regelmatig kippenvel en bij de geboorte van hun prachtige kleine meisje Beau staan de tranen in mijn ogen. Wat is er intiemer en emotioneler dan een geboorte van een kind? Ook bij het lezen van de rest van de reportages overvalt me regelmatig het gevoel van ontroering. En natuurlijk doen de verhalen me terugdenken aan mijn eigen zwangerschappen, sores en bevallingen.

Pure Life Geboortefotografie en -verhalen bevat real life verhalen en foto’s en dat is te zien aan de spanning, verdriet, vermoeidheid, concentratie en blijdschap die er af spat. De geboorten variëren van rechttoe tot een badbevalling, keizersnede en drieling bevalling en meer. Net als bij veel documentaires voelt het bijzonder om betrokken te zijn (als kijker of lezer). Er is zoveel te zien en leren van deze open, natuurlijke houding. Ik voel me bevoorrecht door het ontroerend inkijkje in het leven van deze mensen. Het boek sluit af met de geboorte van Pure Life Geboortefotografie in 2013. Een mooi passend einde aan dit must-have fotoboek.

Pure Life - Geboortefotografie en –verhalen | Auteur(s) Mirjam Cremer | Uitgever Aerial Media > ISBN13 9789402601947 | Type Hardcover| Prijs 39.95 |Verschijningsdatum 02-2017