Follow us:

Kinderen / Op basisschool (4-12 jr)

Column Cindy: Als oefenen thuis een strijd wordt.

Gelukkig lijkt het leren bij de meeste kinderen vanzelf te gaan en gaan ze blij naar school. Toch zijn er ook een aantal kinderen die geen plezier meer hebben in leren en dan kan ook het oefenen thuis, met bijvoorbeeld:  lezen, spelling of de tafels strijd opleveren. Als  oefenen niet leuk meer is, kom je in een neerwaartse spiraal, en kan er zelfs een blokkade opkomen. Maar het kan ook anders! Daarover meer in dit blog.

Laten we eerst even een voorstelrondje doen: Leercoach Cindy is getrouwd met Peter, en is moeder van een zoon (11 jaar) en dochter (13 jaar). Na 18 jaar als lerares in het basisonderwijs te hebben gewerkt, is ze in 2015 gestart met haar eigen praktijk. Ze schrijft af en toe een gastblog voor HappyMOMs, over voorbeelden in de praktijk 

“Ik wil thuis echt wel met hem oefenen, maar het is gewoon niet leuk meer. Voordat we beginnen kijkt hij al met ‘zo’n’ gezicht en als hij het antwoord niet weet wordt hij boos. Soms heb ik de puf even niet om de strijd aan te gaan”, vertelt ze.

‘Ze’ is een moeder, die met een zoon in groep 6 bij mij in de praktijk komt. Rekenen vindt hij lastig. Vooral de tafels, die blijven niet hangen. Samen zijn we aan de slag gegaan om het leren weer leuk te maken.

Als je iets moeilijk vindt is extra oefenen ook niet leuk. En als je iets steeds weer op dezelfde manier moet doen, maar het wordt maar niet makkelijker, dan lijkt het ook niet te helpen. Dus waarom zou je als kind dan nog willen oefenen? Als iets maar niet wil lukken is het ook frustrerend. Wat doet het met je zelfvertrouwen?

Van succeservaringen word je blij en groeit je zelfvertrouwen. Het gebruik van meerdere leeringangen kan soms helpen om beter te onthouden. Maar hoe pas je die succeservaringen toe als je iets moeilijk vindt?

Bijna alle kinderen vinden het leuk om een spelletje te doen, en dat hoeft geen spelletjes te zijn waarbij het gaat om winnen. Neem bijvoorbeeld tafels, die bijna elk kind thuis toch extra moet oefenen. Je kunt ze urenlang opdreunen, met een bepaald ritme. Dan ben je heel auditief bezig. Dit werkt voor veel kinderen prima. Maar wat als het niet werkt?

Het gebruik van meerdere leeringangen is heel effectief. Naast het auditieve, het hardop opdreunen van de tafels, kun je de sommen (eventueel met antwoord) op blaadjes schrijven. Op elk blaadje één som, en voor elke tafel een andere kleur.

Elke keer als je dan een som zegt (auditief), kijk je ook naar de som (visueel). Heb je mooi al twee leeringangen te pakken.

Nu het oefenen nog leuk maken en naast auditief en visueel ook bewegen erbij pakken. Dat kan bijvoorbeeld door de tafels eens te gaan hinkelen!

  • Teken een hinkelbaan met stoepkrijt.
  • Schrijf in elk vak een tafelsom, zonder antwoord.
  • De antwoorden schrijf je op blaadjes en leg je in het goede vak.
  • Hinkel de tafel, terwijl je naar de som kijkt en de som hardop zegt.
  • Voor de succeservaring: draai de blaadjes met de antwoorden die je al uit je hoofd weet om.
  • ‘Kijk, dat zijn er al…(3)!’ Zo kunnen er steeds meer antwoorden omgedraaid worden. En elk omgedraaid antwoord is een kleine succeservaring. Daar word je blij van als kind!

Mocht het oefenen van de tafels bij jou thuis even niet meer leuk zijn? Geef er dan eens creatieve draai aan. Vind je dat lastig of heb je meer voorbeelden nodig? Kijk dan eens op Praktijk Kind & Co

 

Veel succes en vooral tafelplezier gewenst!

 

Cindy Tas,

18 april 2017

 

 

Reacties

Plaats jij de eerste reactie?

Je moet inloggen voor het plaatsen van een reactie Log in of Word lid a.u.b.!