Follow us:

Kinderen / Op basisschool (4-12 jr)

Kinderangst, wat kun je er tegen doen?

Iedereen, van het jongste kind tot de oudste volwassenen is af en toe bang. Bang voor het donker, de tandarts, pijn of de dood. En iedereen gaat anders om met angst en slaat het op zijn eigen manier op. Angstige gevoelens zijn ongemakkelijk, bezorgen buikpijn en voelen nooit goed. Ook kinderen komen er mee in aanraking.

Maar hoe ga je om met recentelijke gebeurtenissen? Te groot om te bevatten
Ondanks dat we onze kinderen willen beschermen en alles willen verzachten, kunnen we niet wegkijken van wereldproblematiek en krijgen ook kinderen angstige gevoelens te verwerken. Het is daarom helaas nodig om ze te leren daar mee om te gaan. Angsten of zorgen over bepaalde dingen kunnen ook nuttig zijn. Als een kind niet bang zou zijn voor brand, dan zou het regelmatig met lucifers spelen.

Als volwassene kan je de orkanen, bomaanslagen, terroristische daden en schietpartijen op scholen al nauwelijks bevatten. Met pijn in je buik moet je machteloos toezien hoe mensen slachtoffer worden van haat en racisme. Toch moeten we onze kinderen leren omgaan met het nieuws.

Wat kan je doen om je kind te helpen?
We willen allemaal dat onze kinderen zorgeloos opgroeien, maar de waarheid is dat de wereld onvoorspelbaar is en er doodenge dingen gebeuren. We kunnen onze kinderen niet beschermen tegen onzekere gebeurtenissen. We kunnen hun zorgen en angsten niet proberen goed te praten, want angst is echt, net als de problemen in de wereld. Wat je wel kunt doen is het kind helpen om zijn angsten en zorgen te beheren, zodat ze er beter mee  om leren te gaan.

Spelregels beheren 
Het is aan ons, om kinderen strategieën aan te leren, zodat ze het kunnen gebruiken om te gaan met verontrustende gebeurtenis die ze tegenkomen. Je kunt als ouder bijsturen, moed inpraten, helpen bij media en televisie input, en het verwerkingsproces stap voor stap doornemen, om zo te voorkomen dat traumatische gebeurtenissen worden opgeslagen voor de rest van hun leven.

Bewaak mediaconsumptie
Beelden uit films, video games, websites, en het journaal kunnen leiden tot (extreme)angst. Ouders moeten weten wat het kind bezighoudt. Houd daarom media exposure van je kind in de gaten, en dan vooral voor het slapen gaan. Laat je kind aangeven wat hem of haar angstig maakt. Kinderen zeggen uit zichzelf niet snel dat iets eng is, of dat ze er niet naar willen kijken, dus wees op je hoede en let op signalen. Je kunt een komedie, of strip achter de hand houden, als het kind toch angstig wordt. Het zal je kind in ieder geval even afleiden van de spanning die er heerst. Kom er eventueel op een ander tijdstip op terug en dan het liefst overdag.

Koester de familieband

Moedig je kind aan te praten over zijn angsten. Het gesprek in korte zinnen samenvatten en een punt zetten, maakt een lang en chaotisch verhaal beter beheersbaar. En dan bedoelen we natuurlijk niet: onderbreken of het verhaal bagatelliseren, maar om goed naar je kind te luisteren. Je doel is om zorgen te vangen, voordat het een enorme uit de kluiten geworden angst wordt. Je kunt dan niet alleen je kind geruststellen, maar ook eventuele misvattingen verduidelijken en vragen beantwoorden.

Rust en ondersteuning
Praat op een natuurlijke manier over je gevoelens of bezorgdheid, maar houdt rekening met leeftijd van de kinderen. Vergeet niet de kracht van je woorden te ondermijnen. Knuffel je kind wat vaker als het onrustig is, of vraag onder het koken hoe zijn/ haar dag was en wat hij /zij allemaal heeft gedaan.

De manier hoe jij met je kind omgaat, zal een voorbeeld zijn hoe je kind met een ander omgaat. Kinderen kopiëren hoe ouders omgaan met angsten. Wees daar dus van bewust. Angsten worden opgevangen door kinderen en weer doorgegeven. Houd je eigen zorgen of pessimisme in toom vooral tijdens een ramp of na een trauma.

Help je kind te overzien We kunnen onze kinderen niet beschermen tegen alles. Sommige narigheden moeten ze helaas doorstaan. Toch helpt het als je duidelijk en eerlijk bent tegen je kind. Stel dat je kind zich zorgen maakt en niet naar school durft. Vraag hem/haar dan waar het precies bang voor is en speel daar op in. Vertel eventueel dat de school een veiligheidsplan heeft en dat leraren worden getraind in een noodsituatie. Laat zien waar de nooduitgangen zitten.

Lees thema boeken over angst
Erover praten, naspelen van situaties, of het lezen van boeken met een thema kan kinderen angsten helpen overwinnen. Kinderen identificeren zich vaak met het personage dat dezelfde bezorgdheid deelt. Kinderen stellen zich daardoor makkelijker open en zetten hun angst eerder om in woorden, wat dan weer kan helpen om angst of zorgen te verminderen.

Kies een mantra
Leer je kind om angst onder ogen te zien door een mantra (van een zin) hardop te zeggen ( of eventueel in het hoofd te herhalen). Neem een korte zin, als: ‘Ik kan dit, of Ik kan dit aan, of het komt goed!’.

Pas dagelijkse meditatie oefeningen toe

  • Laat het kind op de rug liggen en laat het zich voorstellen dat het op een wolk drijft, of (iets aardser) op het strand met de kabbelende zee op de achtergrond.
  • Begin met diep inademen naar de buik toe en maak de ademhaling langzaam regelmatiger.
  • Helpt dit niet om te ontspannen, leer je kind dan om te doen alsof zijn longen ballonnen zijn die tot de rand gevuld zijn en waaruit hij /zij langzaam de lucht laat ontsnappen.
  • Help je kind zijn MP3-speler op te laden met rustgevende ontspannende muziek, die voor hem/haar werkt.
  • Oefen met je kind tot het een automatische wordt. Je kind zal het dan toepassen als het nodig is.

Verplicht knuffelen

Knuffelen helpt om zorgen te verminderen en te kalmeren. Masseer, wrijf de rug, en knuffel je kind regelmatig even kort. Het is rustgevend en help om emotie om te zetten naar ontspanning. Denk niet te snel dat je kind daar te groot voor is, want iedereen heeft behoefte aan lichamelijke aanraking, ook je puber.

Gebruik verbeelding
Gebruik de levendige fantasie van je kind en zet angst om in hulp. Visualiseer net als bij het monster onder het bed, een kudde hulptroepen. Dat kan een teddybeer zijn, maar ook een superheld.

Laat je kind de baas zijn
Onderzoek toont aan dat (zelf)controle over een situatie helpt stress te verminderen. Dus laat je kind proberen zijn eigen angst te verminderen door een plan te bedenken. Begin met het identificeren van de angst. Wat kan helpen om je veiliger te voelen? Brainstorm reële opties tot je kind een ding bedenkt om het meer controle over de situatie te geven. Een voorbeeld is bang voor het donker zijn. Zet een zaklamp in de buurt van het bed, zodat het gepakt kan worden bij twijfel of angst. Als je weet hoe een kind in een bepaalde situatie zijn angst onder controle weet te houden, kan het misschien helpen om dit hulpmiddeltje ook in een andere situatie te gebruiken.

Natuurlijk wil en hoop je als ouder dat je je kind kunt beschermen. Maar er bestaat geen wondermiddel om angst in een handomdraai weg te nemen. Wat we wel kunnen doen is onze kinderen manieren leren om hun angsten te beheren en te verminderen en ze te stimuleren om veerkracht te behouden voor situaties in hun leven.

 

 

 

 

Meer lezen?

Mama, kan dat hier ook gebeuren?

 

 

 

 

Bron: Micheleborba.com manage-fears 

 

 

Reacties

Plaats jij de eerste reactie?

Je moet inloggen voor het plaatsen van een reactie Log in of Word lid a.u.b.!