Follow us:

Moeder zijn / Jouw eigen leven

De kracht van mediteren voor moeders

Er bestaat geen twijfel over dat onze geest ons ver heeft gebracht. Toch snijdt het mes aan twee kanten. Hoewel ons brein ons helpt te redeneren, creatief te denken en een oordeel te nemen, is het handig het af en toe uit te schakelen. Meditatie kan helpen om de dagelijkse stroom prikkels onder controle te houden en de rust in je lichaam terug te brengen.

Meditatie is voor iedereen

Het is al lang niet meer voorbehouden aan mystici, yogi’s en monniken. Je hoeft niet godsdienstig te zijn of over heel veel vrije tijd te beschikken om te mediteren. Ook leeftijd of geslacht speelt geen enkele rol.  

Wat is mediteren?

Mediteren is veel meer dan ontspannen alleen. Als je je ontspant, laat je je gedachten de vrije loop, maar bij meditatie blijft de geest alert en (doel)gericht. Door meditatie leer je om het afdwalen te beperken en komen we tot een volledig bewustzijn, dat ons de dingen doet ervaren zoals ze werkelijk zijn.

Manieren om te mediteren

De meesten beginnen met enkele minuten ontspanning, waarna de geest zich op een bepaald punt moet richten. Het mediteren zelf vergt opperste concentratie. Telkens als de gedachten af willen dwalen, worden ze met zachte hand naar het aandachtspunt teruggeleid. Veel mensen vinden dit in het begin moeilijk. Je zult merken dat het steeds beter lukt, als je maar blijft oefenen. Maar meditatie is dankbaar. Je hebt maar een paar minuten nodig per keer om snel resultaat zien.

Meditatietechnieken

Er zijn tal van meditatietechnieken, zoals:

  • Aandacht op een voorwerp of geluid richten
  • Zingen of opzeggen
  • Zintuigen uitschakelen of juist aanscherpen
  • Nadenken over een onderwerp als liefde of boosheid
  • Combi van bovenstaande 

Om je alvast op weg te helpen, hebben wij eenvoudige meditatie oefeningen op papier (ofwel website) gezet. In deze meditatie oefening richt je je aandacht puur en alleen op een voorwerp, dit helpt je om de wereld om je heen even helemaal te vergeten. Een andere oefening die vooral voor beginners erg goed werkt is door ademhalingen te tellen.

Plan eens een afspraak met jezelf in om te mediteren

Als je het druk hebt en allerlei verplichtingen moet nakomen, lijkt het alsof er niets meer bij kan. Je wordt opgeslokt door de hoeveelheid werk en je hebt nauwelijks energie over. Juist dan is het goed om een afspraak met jezelf te maken en tijd vrij te maken om te mediteren. 

Lukt dat niet? Dan is er een goede reden om de agenda nog eens kritisch te bekijken en eventueel een afspraak te verzetten. Een paar minuten per dag aan jezelf besteden moet toch mogelijk zijn. Als jij het niet doet, wie doet het dan?Een efficiëntere tijdsbesteding heeft meer voordelen. Het brengt in ieder geval al een overzichtelijk rooster met zich mee. En dat geeft minder stress en bespaart tijd. Als je minder gespannen bent, kun je je beter concentreren tijdens de meditatie en door het mediteren word je weer rustiger. Een win win situatie dus. De tijd die je verloren hebt is dus niet weg, maar gewonnen.

 

 

 

Bron: Meditatie Parragon

Reacties

Tineke
Auteur: Tineke | Geplaatst op: zondag, oktober 27, 2013 11:59
Ik heb het weleens geprobeerd, maar had grote moeite om me echt te concentreren. M'n gedachten gingen toch steeds weer terug naar alle klusjes die ik nog moet doen
Linda
Auteur: Linda | Geplaatst op: zondag, oktober 27, 2013 12:21
Hi Tineke. Op zich een bewijs dat het hard nodig is. Heb er zelf ook moeite mee om mijn gedachte uit te schakelen. Maar mediteren is echt een kwestie van blijven proberen. Niet te lang, maar hooguit een minuut of tien. Als het beter lukt dan kun je de oefeningen uitbreiden. Mij helpt het om er een muziekje bij op te zetten. Je hebt er tegenwoordig ook heel handige apps voor op de mobiel. Oortjes in concentreren, luisteren naar de stem en weg met de gedachten. groetjes, Linda
Je moet inloggen voor het plaatsen van een reactie Log in of Word lid a.u.b.!