Follow us:

Moeder zijn / Jouw eigen leven

Een nieuw jaar, een nieuw begin?

De meeste goede voornemens zijn geen lang leven beschoren en wist je dat ze al binnen de eerste maanden van het nieuwe jaar sneuvelen. Natuurlijk kan je het nalaten om ze te maken, maar er is ook een tussenweg: Bedenk frisse plannen die wel haalbaar zijn.

Het maken van goede voornemens is het makkelijkste gedeelte. Het daadwerkelijk vasthouden aan de plannen, en het vermijden om terug te vallen in oude gewoonten vereist een sterke wil en een goed plan van aanpak. Maar wat maakt het ieder jaar zo lastig om goede voornemens gedetailleerd te formuleren, realistisch te houden en ook daadwerkelijk uit te voeren?

Wat blijkt? Eigenlijk zijn we gewoon bang voor het nieuwe en wentelen onszelf liever in het ‘oude vertrouwde' dan onzeker te toekomst in te blikken.

De hoogste tijd dus voor nieuwe impulsen (in een vertrouwd jasje ;)) 

Denk even niet na
Koop een blokje post-its, van die gele of gekleurde plakbriefjes, en pak een pen. Zet een kookwekker op twee minuten en begin te schrijven. Laat je gedachten lekker vrij alle kanten opgaan en zet neer wat er in je opkomt. Niet nadenken alleen neerzetten. Per gedachten een briefje. Als de wekker afgaat pak je een groot wit vel papier en orden de notes door ze bij elkaar te plakken. Er ontstaan vanzelf thema's. Bijvoorbeeld ‘huishouden', ‘relatie' en ‘werk.' Beperk je tot vijf thema's. Bekijk per thema wat je hebt neergezet en vat het samen in een enkele zin. Welk verlangen kun je hier uit opmaken?

Geef toeval een kans
In ons dagelijks leven we volgens de eeuwenoude spirituele tradities en elementen namelijk: aarde, lucht, water, vuur en geest. Ons leven voelt compleet, zinvol en prettig als alle vijf de elementen goed vertegenwoordigd zijn. Geef het toeval de kans om de aandacht te richten op een element dat wat extra zorg nodig heeft.

Wat je ademhaling vertelt
Ga ontspannen liggen en let op de ademhaling. Stuur de ademhaling naar ieder plekje van je lichaam. Een aantal van deze plekjes is beter te bereiken dan andere. Onthoud welk lichaamsdeel zwaarder of juist lichter lijkt aan te voelen. Alles gehad? Adem drie keer goed door, pak de pen en het papier en schrijf op welke gedachten er opkomt. Waar voelde je lichaam zwaarder? Schrijf zonder beperking op wat er in je opkomt en onderzoek of de uitdrukkingen iets zeggen over de thema's die zich aandienen in het dagelijks leven. Wat kun je daar aan veranderen om het prettiger te maken.

Verdeel je energie
Teken een cirkel. Geef daarom de taartpunten weer welke thema's in het leven veel energie vragen en welke weinig. Het kan zijn dat de kinderen een groot deel van de tijd in beslag nemen, terwijl dat toch niet voelt alsof het veel energie kost. Sla geen levensthema over. Zit ‘relatie' er bijvoorbeeld in of ‘tijd voor jezelf?' Ontspan en neem even afstand. Kijk dan opnieuw of er iets moet veranderen. Liever minder energie kwijt aan ‘werk' en wat meer tijd over om te ‘ontspannen?' Teken dan opnieuw een cirkel zoals jij hem wilt hebben. Maak de mogelijkheden werkelijkheid.

Durf te dromen 
Ga ontspannen liggen en volg met aandacht de adem naar de rustige plek in je lichaam. Roep het beeld op van een mooie plek in de natuur en neem hier plaats. Er stroomt water. Voel wat het met je doet. Kabbelt het water rustig of raast het wild langs? Veroordeel de gedachten niet, maar kijk alleen neutraal wat voor reactie het terweeg brengt. Jij bent in staat om er alleen met je gedachten een rustig beekje van te maken. Adem even diep in en ontspan. Geef jezelf de kans die keuze te maken, in plaats van in een negatieve patroon te blijven zitten. Identificeer je gevoelige plekjes waardoor je je laat beinvloeden. Is het lawaai, of de drukte in het dagelijks bestaan?

Door even stil te staan word je bewust van je gedachten en kan je mogelijk de veranderingen dit jaar wel tot een succes maken.
Geen hoogdravende verwachtingen maar slechts bewustzijn, en de zin om het te veranderen. Meer heb je niet nodig.

Wat zijn jouw goede voornemens voor dit jaar, en wat doe je zoal om je daar aan te houden?


 

 

 

Foto credits Linda de Jong

Reacties

Plaats jij de eerste reactie?

Je moet inloggen voor het plaatsen van een reactie Log in of Word lid a.u.b.!