Follow us:

Moeder zijn / Jouw eigen leven

Meditatie oefening - Ademhaling tellen

Door te mediteren kun je als moeder rust scheppen in alle hectiek. Al met een paar minuutjes meditatie per dag, kan je al frisse energie geven om de dag weer met volle moed tegemoet te gaan.  Een goede oefening om te beginnen met mediteren is je ademhalingen geconcentreerd te tellen. 

Oefening: Ademhaling tellen meditatiemeditatie voor moeders

  • Ga zitten of liggen, sluit je ogen en breng al je aandacht naar je ademhaling. Word je bewust van elke in - en uitademing.
  • Laat je ademhaling vanzelf gaan en probeer deze niet te sturen. Neem waar hoe de lucht langzaam door je neus naar binnen gaat, je longen vult en weer naar buiten gaat.
  • Merk op of je door je buik, middenrif of juist door het bovenste gedeelte van je borst ademt. Als je na een paar ademhalingen je lekker op je gemak voelt begin je met tellen.
  • Inademen een…uitademen twee.. Inademen drie…uitademen vier….. Inademen vijf…uitademen zes..
  • Als je aan iets anders dan je ademhaling gaat denken of iets anders dan je ademhaling gaat voelen, neem dat waar en keer rustig terug naar de ademhaling: Inademen  een.. uitademen twee…..enz.
  • Merk de sensaties van je ademhaling op. De diepte, de snelheid, of je ademhaling steeds langzamer en rustiger wordt, of je ademhaling steeds meer naar je buik of borst gaat of je lichaam ontspant door je ademhaling… enz.
  • Inademen 49…uitademen 50..Inademen 51…uitademen 52…etc.' Laat jezelf helemaal een worden met je ademhaling
  • Als je plotseling tintelingen in je lichaam waarneemt of ontspanningsreacties in je spieren dan is dat prima…neem waar en ga terug naar je ademhaling: inademen 88…uitademen 89..Inademen  90…uitademen 91…etc.
  • Houd vol zolang je kunt, zonder je te forceren. Breng nu langzaam je aandacht terug naar de rest van je lichaam en de geluiden in de kamer. Beweeg een beetje, stretch je spieren wat en open je ogen….

 

Lees ook:  Meditatie oefening - Focus op een vast voorwerp

Reacties

Plaats jij de eerste reactie?

Je moet inloggen voor het plaatsen van een reactie Log in of Word lid a.u.b.!