Follow us:

Gespot! / voor moeders

Review: Aftershokz Trekz Titanium (hoofdtelefoon met oorbeengeleiding)

Op de vraag, of ik het leuk vind om samen met mijn kinderen de Aftershokz Trekz Titanium Mini uit te proberen, antwoord ik positief: Jazeker, maar ik garandeer niet dat ik hem niet zelf ga gebruiken, in plaats van mijn zoon(s). Als ik daarop een pakketje, met een felroze exemplaar toegestuurd krijg, zie ik dat als een oké.

Eerst waren het er een paar, maar de laatste tijd worden het er steeds meer. Mensen kijken nauwelijks nog op of om. Met een paar oortjes in, of met een prominente koptelefoon op hun hoofd laten ze zich hypnotiseren door muziek, of media. Als je ze wat vraagt, kijken ze je nieuwsgierig aan, om met enige vertraging antwoord te geven op je vraag.

Nu ben ik zelf ook dol op muziek en geniet daar het liefst ook van onder het sporten, maar het punt is dat ik daarbij liever mijn oren niet afgesloten heb. Niet alleen omdat ik dan niets meer van mijn omgeving hoor, en dat gevaarlijk is, maar ook omdat ik het gewoon niet lekker vind zitten. Normaal stop ik mijn mobiel in mijn binnenzak en luister naar de flarden muziek die daarbij vrijkomen. Erg hard is dat niet, maar volgen mijn zoon is dat NOT done. Persoonlijk vraag ik me af wat er erger is, iemand die niets hoort of ziet, of een vlaag muziek dat voorbij komt. Ik besluit wijs mijn mond te houden.

De nieuwe aanwinst van Aftershokz luistert naar de naam Trekz Titanium Mini.
Zoonlief kijkt jaloers naar mijn nieuwe gadget en vraagt of ze hem niet even in het grijs op hadden kunnen sturen. Ik schuif het pakket uit zijn beeld, maar als ik me omdraai, is hij al bezig om hem uit te pakken. Oké, daar gaat mijn perfecte aanwinst. Nadat hij hem goed heeft bekeken, ca 90 minuten heeft opgeladen en aangesloten om zijn mobiel, tref ik hem een paar uur later met 'mijn' nieuwe speeltje aan op de bank. Blijkbaar werkt het goed, want ik heb meteen oogcontact. ''Appeltje-eitje om aan te sluiten'' zegt hij, dat kan zelf jij. En bedankt!

Hoe werkt de Aftershokz?
Het richt zich anders dan andere headsets op de bone conduction.
Hoe dan? Door trillingen door je (geh)oorbeen in plaats van je gehoorgang te sturen. Het open-ear concept is vooral handig voor onderweg of situaties waarbij je muziek luistert, maar ook de geluiden uit de omgeving niet wilt missen. Ik zal vast niet de enige zijn die af en toe een fietser vervloekt, voor het totaal niet waarnemen van zijn omgeving. Maar ook andersom, als sporter wil ik de auto ook graag aan horen komen. Tijd dus om de sportschoenen uit de kast te trekken en de headset uit te proberen!

Plug In
Verbinden met je telefoon gaat, zoals we tegenwoordig gewend zijn, erg snel. Binnen een minuut ben je verbonden en ready to go. De uitvoering van het bedieningspaneel is eenvoudig, spatdicht en goed afgewerkt. Zo is er één knopje voor volume omhoog en omlaag aan de rechterkant, met micro USB aansluiting en aan de linkerkant een multifunctioneel knopje naast je oor. Wil je niets missen, dan kan je onder het sporten of reizen, met één druk op het linker knopje een telefoontje aannemen, en met één druk de verbinding weer verbreken. Het (stem)geluid komt door de combi van twee microfoons en geluiddemping prettig en duidelijk door. Ook door de ontvanger (en het geluid is beter te horen dan wanneer ik bel vanuit de auto, blijkt). De headset kan trouwens met meerdere bronnen tegelijk aangesloten zijn en de lithium ion batterij gaat een aantal dagen mee, of kan ongeveer 6 uur achtereenvolgend muziek afspelen.

In de verpakking zit verder een micro-USB kabel om hem op te laden, een stoer draagzakje, twee rubber bandjes om, om de pootjes te wikkelen (zodat hij nog beter blijft zitten), en een setje plugs, voor die keer dat je je wel echt wilt afsluiten van de menigte.

Draagcomfort
In het begin is het even oefenen, maar als je het door hebt zit hij geweldig. De Trekz Titanium weegt maar 36 gram, en kan tegen een (flinke)stoot(je), is bijzonder flexibel en draadloos! Niet alleen handig met kinderen, (en onhandige moeders) maar ook erg prettig onder het sporten. Je kunt hem door zijn lenigheid zelfs met fietshelm dragen. Gelukkig heb ik wel een mini uitvoering gekregen (15,5 cm), en dan heb ik het bijgeleverde bandje ook echt nodig. Het reguliere model is 18,7 cm. Ondanks dat de headset onverwoestbaar lijkt, zit er twee jaar garantie bij.

Geluidskwaliteit
Omdat het geluid via trillingen binnen komt, kan het open-ear concept in het begin even wennen zijn, maar ik vind de muziek helder klinken. Het geluid komt niet zoals bij een speaker vanuit de klankkamer, maar vanuit jouw oorbeen. Dus ondanks de geclaimde PremiumPitch+ ™  zal je ultra diepe Bass-, of dynamische sound er bij moeten bedenken. Hier wordt het in ieder geval niet gemist.
Doordat de plugs niet weggestopt worden in de oren, kan het geluid wat weglekken naar de omgeving. Dus bedenk je dat voordat je in de bibliotheek, trein of vliegtuig zit, en een privé gesprek of muzieksessie gaat opvoeren.

De headset is niet goedkoop, maar dan heb je ook een stukje technologie.
Hij is er in twee verschillende kleuren (roze en grijs) en verkrijgbaar voor €149.95.

Meer informatie?