• Happy Moms

Gelukshormoon

Dit verhaal is geschreven door Happy Mom Kimberley, lees hier haar bio.


Oh wat ben ik dankbaar, dat ik iedere dag iets mag leren. Van mijzelf, van elke situatie, van mijn partner, mijn kinderen, mijn familie en de medemens.

Mijn vorige blog was best wel heftig voor mij. Om te ervaren, te schrijven en te delen. Ik voelde me best wel een mislukking mogen jullie weten. En juist die acceptatie; dat niet altijd alles maar lukt wat je in je hoofd hebt, heeft mij de ogen geopend. Mede ook door mijn partner. Ik zeg hem vaak: ‘positief blijven, je kan het ook van de positieve kant bekijken’. En waar waren dan deze wijze woorden naar mijzelf? Op een dag heeft hij mij letterlijk gezegd: ‘je wil dat ik elke dag positief ervaar, maar waarom doe jij zelf dan nu zo negatief? Hoe kan ik positief blijven als degene die dat van mij verlangt zelf niet eens positief kan zijn?’ Daar was de harde waarheid en met die harde waarheid viel er een blok van mijn schouders.


Bekijk het positief en je zal het als positief ervaren. Niks moet. Ik had in mijn hoofd dat ik - nu ik verplicht thuis zit - heel het huis op z’n kop kon zetten. Spullen uitzoeken, opruimen, schoonmaken, klusjes afmaken, van alles ‘moest’ ik van mijzelf. Dat verlangen is best veel en heftig, en dat met 2 kids thuis, jonglerend met de ballen die je hebt. De stress die ik mijzelf gaf, gaf ik door aan mijn kinderen. Vooral mijn oudste zette haar hakken vaak in het zand. Heel tegendraads werd ze.

Toen las ik ook nog eens een post op Instagram, iets wat mijn wereld op z’n kop zette, iets waar ik veel lering uit heb kunnen en mogen halen en dat wil ik met jullie delen.

De 4 belangrijkste hormonen en goede stofjes (neurotransmitters) die bij kunnen dragen aan je geluk en ons leren hier zelf invloed op te hebben. Zeker nu er veel van ons en de kinderen verwacht wordt en velen van ons hier stress van ervaren, is het juist nu belangrijk om jezelf gezond èn energiek te voelen.

Serotonine:

  • de natuur in (let op de landelijke maatregelen)

  • bewegen

  • gezonde voeding

  • munt thee drinken

Dopamine:

  • sporten/bewegen

  • voldoende slaap (mits de kids dat toelaten)

  • eten van gezonde voeding

  • seks

Endorfine:

  • sporten/dansen

  • lachen

  • in daglicht zitten

  • zingen

Oxitocine:

  • knuffelen (langer dan 30 seconden)

  • een stevige massage

  • oogcontact

  • sex

  • het verzorgen van je kinderen/ouders/huisdieren.

Ik had op haar post gereageerd en ik kreeg als antwoord: ‘Jij doet al meerdere activiteiten die jou over de hele dag het geluksgevoel kunnen geven. Knuffelen met de kids, dansen, zingen en ook (oog)contact. Nu er nog bewust van genieten.’

En daar zat het in, bewustwording! Het bewust genieten van de hele dag muziek op en alleen maar willen dansen, mijn meisje haar pirouetten, haar grappen en grollen, mijn kleine baby-boy die ineens zo hard gaat en zichzelf ontwikkelt en alles ontdekt. Het samen zijn, het samen opvangen van de zorg voor onze kindjes, onze werkgevers die begrip tonen voor de situatie. Kunnen knuffelen, lachen, dansen, eten op tafel hebben. Dankbaar voor de technologie, in contact kunnen blijven met familie, vrienden en kennissen, kunnen (beeld)bellen, filmpjes kijken, foto’s kijken, leren, lezen.

En ik merkte verschil, niet alleen in mijzelf maar vooral ook in mijn dochter. Ze had meer begrip, werd minder tegendraads. Niks moet, alles mag. En het mooie was dat juist door de rust en positiviteit die ik ervaarde door dit alles, ik ook nog meer gedaan kreeg op een dag! Hoe verzin je het! A change in your heart and mindset can change it all!

Ondanks dat dit nu een heftige periode is en dit hele gebeuren ons allemaal in de wereld op een manier aantast, mogen we best genieten van onszelf, partner en de kindjes. Ik ben dankbaar, jij ook?

Met dank aan @fatimaperdijk voor haar post over gelukshormonen. 📸 @shootbylizzy.

71 keer bekeken

Ontvang Happy Moms updates

© 2019 by Happy Moms​. Proudly created with mom power